måndag 31 oktober 2011

Den som säger den är själv


Varför recenserar ingen recensenterna?, undrade man ibland tidigare. Numera finns bloggarna som ett bra medium för just det, och man kan hoppas att detta leder till att alla kritiker omedvetet känner att de måste ha en någorlunda hög ribba för sin egen text. På samma sätt som boken de recenserar måste de formulera sig tydligt, deras meningar får inte vara obegripliga ellipser och de får inte tråka ut läsaren även om recensionen oftast bara är ett par tre tusen tecken långa. En glimt i ögat är inte till skada. (Jag är både kritiker och författare och jag utsätter mig gärna dubbelt.)
   Kira Nalins recension av min kattbok i Lysmasken gör mig inte arg. Men det finns bland annat en så bottenlöst trist mening i den att jag får ont i magen, som jag alltid har fått av att försöka läsa Alberto Moravias romaner (en av dem heter Ledan, och det är en bra varubeskrivning). ”Språket i romanen är finurligt, kanske lite väl finurligt för sitt eget bästa.”
   Den som säger den meningen kan vad jag förstår inte mena något annat än att man inte ska vara finurlig. Utan man bör alltså vara motsatsen till det ordet (fyll i själv). 
   För mig betyder "finurlig" klurig, rolig på ett intelligent sätt. Ju äldre jag blir desto mer tycker jag de här kvaliteterna hör till de allra viktigaste i en bok. 
   Dagens värld tycks ganska mycket fungera enligt principen att man lyckas om man hittar genvägarna förbi analyserna. Förenklar och klatschar till. Gud nåde den som vågar vara finurlig här.
   ”Den som säger den är själv” sa man när jag var sex år, och till min glädje förstod jag nyligen att det träffande talesättet fortfarande lever kvar bland barn. Om jag är svår att begripa är Kira Nalin obegriplig. Min bok är nu således inte en roman utan en ”berättelse”. (Bisarr, jo det var meningen, men nej, jag har i högsta grad skrivit boken på allvar.) Jag kommer inte fram till vad skillnaden är men vill gärna bli upplyst. I mina studier lärde vi oss i alla fall att citationstecken är ett sätt att säga att man inte vet vad man själv menar.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar