torsdag 8 december 2011

tidningsmomsen är antidemokratisk

Den nya tidningsmomsen har av någon politiker beskrivits som "fosterländsk".
Man kan fråga sig vad fosterländsk i så fall betyder. Om det är fosterländskt att tillgången till det fria ordet i högre grad ska vara kopplat till att ha pengar. Många inom högern i hela världen anser säkert att det är just det här som är liktydigt med demokrati.
   Nyligen läste jag Umberto Ecos roman Begravningsplatsen i Prag. I romanen, och antagligen också på riktigt, hade de franska myndigheterna vid mitten av 1800-talet infört en speciell skatt på tidskrifter som innehöll följetonger. Förklaringen var att det var just i följetongerna som författare kunde föra in kritik av samhället. Tidskrifterna slutade alltså publicera dem, vilket var meningen med skatten.
   När jag 2001 var i Havanna fick jag lära mig mycket nytt om hur Castro-samhället fungerar. Tvärtemot vad jag hade trott var tex utländska TV-kanaler som CNN inte alls censurerade, det gick att se dem bland annat på hotellen. Det intressanta var att även kubaner kunde gå in och tex äta där, om de hade dollar. Om de alltså hörde till de grupper i samhället som kunde utsättas för kritik av bland annat sitt eget fosterland, utan att regimen behövde se det som riskabelt.
   Det här är två exempel på öppet auktoritära regimer, en på 1800-talet och en i modern tid. Ingen i dagens Finland skulle öppet motivera en tidningsmoms med andra argument än att den hjälper upp budgetunderskottet. Och om endel av våra politiker inom sig önskar något som mer liknar en diktatur, där de som hör till den så kallade eliten direkt kan styra vilka åsikter som får uttalas, eller inte, är för mig inte så relevant. Politiken är ingen samvetsfråga, det viktiga är vilka de styrande mekanismerna är och vad de leder till. Om de i längden leder till ett samhälle som det kinesiska, med en kombination av fri företagsamhet och begränsad frihet i övrigt, är det sorgligt vare sig våra politiker och företagsledare direkt har planerat det så eller inte.
   Tidningsmomsen kan jag inte se som fosterländsk, annat än om "fosterländsk" är det samma som "odemokratisk".
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar